지난여름 브렉시트(영국의 유럽연합 탈퇴) 국민투표에서 탈퇴 진영이 아슬아슬하게 거둔 승리로 유럽 극우 정치세력은 희망을 가졌다. 그들은 반(反)유럽연합(EU), 반이민 정책으로 그들 나라의 선거에서 승리할 기회를 잡았다. 15일 네덜란드에서 치러지는 총선이 첫 번째 시험대다. 오는 4월과 5월 프랑스 대선, 9월 독일 총선이 치러진다.
유럽 정치에서 포퓰리즘(대중인기영합주의)적 국가주의가 떠오르고 있다. 하지만 유럽인들은 브렉시트 결정 후의 영국이나 도널드 트럼프 미국 대통령의 반자유주의적 언행을 보며 국가주의적 우파 정치가 당면한 사회경제적 문제에 현실적인 해결책이 되지 못한다는 걸 깨달았다. 이에 따라 프랑스에선 젊고 중도적인 대선주자 에마뉘엘 마크롱이, 독일에선 사회민주당(SPD)의 새로운 대표 마르틴 슐츠가 유럽통합주의, 자유주의적 공약을 내걸어 지지를 얻고 있다. 마크롱과 슐츠가 선거에서 승리한다면 앞으로 5년간 정치경제적 불확실성을 줄이는 방향으로 유럽 정치와 경제를 재편할 수 있다.
유럽 우파에 타격 준 트럼프
유럽의 우파 포퓰리스트 정치에 가장 타격을 준 요인은 대서양 건너편 정치적 사촌인 트럼프였다. 트럼프가 주장하는 ‘미국 우선주의’ 전략은 유럽 국가주의자들에게 큰 위협이 되고 있다. 트럼프는 무역흑자를 위해 유로화를 평가절하했다며 독일을 비난했다. 트럼프는 북대서양조약기구(NATO)에 충분한 부담금을 내지 않는다는 이유로 모든 유럽인들을 비난했고 유럽보다 러시아를 국제정치무대에서 더 나은 파트너로 여겼다.
양식 있는 유럽인들은 그 어느 때보다 문화적, 실존적으로 EU의 가치를 확인하는 중이다. 유럽 통합주의의 물결은 점차 우위를 점하고 있다. 하지만 EU의 구조적인 사회·경제 문제는 포퓰리즘적 국가주의자들이 선거에서 승리하든 패배하든 사라지지 않는다. 그 해결책은 정부, 민간기업, 금융산업 간 ‘뉴딜’ 정책에 있다. 글로벌 기업들은 투자를 늘리고 임금을 올려야 한다. EU 회원국들은 새로운 경제 구조를 짜야 한다. 기업들이 더 나은 지배구조를 가지도록 유도하고 금융산업을 개혁해 실물경제를 뒷받침하며 정부가 신용을 잃은 신자유주의적 이데올로기를 버리도록 하고 이들 간의 관계를 재정립하기 위해서다.
투자 촉발할 경제구조 짜야
구조개선작업은 기업들의 투자 결정을 촉발하는 것이라야 한다. 금융산업은 부동산과 주식시장에 낀 거품을 부풀리기보다 생산적인 산업에 자금을 투입해야 한다. 유럽중앙은행(ECB)은 금융산업 안정을 추구하는 데 정책 준수조건을 활용해야 한다. EU 회원국들은 교육, 의료, 에너지, 교통 분야를 시작으로 인프라 투자를 이끌어야 한다. 예컨대 EU를 가로지르는 철도를 건설하는 것은 EU 회원국 간의 사회경제적 상호연관성을 높이는 훌륭한 방법이다.
유럽은 불평등, 낮은 임금, 높은 청년실업률이라는 구조적 문제를 안고 있다. 하지만 포퓰리즘적 국가주의자들은 이 문제에 대한 해결책이 아니다. 다국적 기업과 세계 경제도 포퓰리즘적 국가주의 정치로 인해 고통받을 것이다. 유럽뿐 아니라 세계 경제 안정과 장기적 번영을 위해 기업, 정부, 금융산업 간 ‘뉴딜’이 시급하다.
이스마일 에르튀르크 < 영국 맨체스터대 비즈니스스쿨(MBS) 교수 >
한국경제신문은 영국 맨체스터대 비즈니스스쿨 교수진의 기고문을 한 달에 1회 독점 게재합니다. 전문은 한경닷컴(www.hankyung.com)게재.
Business and Political Uncertainties in Europe after Brexit and Trump
The marginal electoral victory of the leave campaign at the U.K. referendum last summer has injected hope into the right-wing political movements in Europe that their anti-EU and anti-immigration politics now stand a good chance to win elections in their own countries. The first election will be held in Netherlands on 15 March and this will be followed by the presidential election in France in April and May, and then the federal election in Germany in September. Although there is a general trend of rising populist nationalism in European politics the no man's land that the U.K. has found itself in after Brexit and the global repercussions of the unpredictable and confused illiberal behaviour of the new U.S. President Donald Trump seem to have made some Europeans realise that nationalist right-wing politics does not have immediate and realistic answers to the current socio-economic problems that most Europeans face. Consequently young middle of the road presidential candidate Emmanuel Macron in France and the new Social Democratic Party leader Martin Schulz in Germany are gaining electoral support with their pro-European and liberal views and promises. Macron and Schulz can shape European politics and economics in the next five years if they win the elections in France and Germany and would mean less political and economic uncertainty.
I think the biggest harm to the right-wing populist politics in Europe has been caused by their political cousin across the Atlantic, Donald Trump, as the nationalist Europeans themselves are threatened by Trump’s “America-first” rhetoric and actions since he became President. Trump blamed Germans for undervaluing Euro for their own trade benefit and therefore lumped a long-standing political ally into a convenient foreign policy ditch together with China. Trump blamed all Europeans for not contributing enough to NATO and sees Russia as a better partner in international politics than Europe. For any sensible European the European Union project, in the context of Trump politics could not be more valuable for existential and cultural reasons than ever. It looks like a pro-European tide in politics may be gaining the upper hand.
But the structural economic and social problems of the European Union will not go away with or without electoral victories of populist nationalist politics. And the key to the solution of economic problems of the EU lies in a New Deal between the state, private businesses and finance. Businesses, global and national, should invest more and pay higher wages. Governments should create a new economic framework for the relationship between businesses with better governance, a reformed finance supporting the real economy and the state without a discredited ideology of neo-liberalism. This framework should encourage long-term perspectives in investment decisions and financial decisions. Financial sector should channel funds into the productive economy rather than fuelling real estate bubbles and stock market bubbles. European Central Bank should use conditionality in providing financial stability to the financial sector.
Governments should lead infrastructural investments starting with education, health, energy and transport. For example a faster and modern environmentally friendly rail network throughout European Union is a sound way of increasing economic and social interconnectedness. The cost of such infrastructural investments is much less than the damages being caused by real estate bubbles in Berlin, Amsterdam, Stockholm, Copenhagen, Milan and Dublin and the stock market bubbles that the European Central Bank quantitative easing encourages everywhere in the EU. Populist nationalist politics are not a solution to the Europe's structural problems of inequality, poor wages, high youth unemployment and poor welfare. Multinational businesses and global economy will suffer from such politics too. Therefore it is urgent that a New Deal between businesses, state and finance should be struck for long-term prosperity and stability of both European and global economy.
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