(도하, 카타르 2019년 4월 10일 PRNewswire=연합뉴스) 중동, 아프리카 및 동남아시아(Middle East, Africa and Southeast Asia, MEASEA) 지역 굴지의 은행 중 하나인 QNB가 2019년 3월 31일 마감 3개월 기간에 대한 실적을 발표했다.
해당 기간의 순수익은 터키리라의 평가 절하가 미친 영향에도 불구하고 작년보다 4% 증가한 QAR36억(미화 9.8억 달러)을 기록했다. 총자산은 2018년 3월보다 6% 증가하며, QNB 역사상 최고치인 QAR8,820억(미화 2,420억 달러)을 기록했다.
총자산 증가의 주요 원인은 5% 증가로 QAR6,230억(미화 1,710억 달러)을 기록한 대출과 선급금이다. 이는 대체로 고객 예치금이 5% 증가하면서 2019년 3월 31일 기준으로 QAR6,340억(미화 1,740억 달러)을 기록한 덕분이다. QNB 자산과 부채 증가는 부분적으로 터키리라의 평가 절하 때문이다. 그러나 QNB는 이러한 영향에도 불구하고 강한 자산 유동성 관리 역량을 발휘했고, 이를 통해 2019년 3월 31일 기준으로 부채 대비 예금비율을 98.3%로 끌어올렸다.
QNB 그룹은 견고한 비용 관리를 통해 효율비(비용 대비 수익비율)를 작년 27.8%에서 25.9%로 높였다. 이는 MEA 지역의 대형 금융 기관 중 최고 수준이다.
총대출에서 부실대출이 차지하는 비중은 2019년 3월 31일 기준으로 1.9%를 기록했다. 이는 MEA 지역의 금융 기관 중 최저 수준이다. 이 실적은 QNB 대부금 기입장의 높은 품질과 효과적인 신용 위험관리 덕분이다. QNB는 공급과 관련해 보수적인 정책을 펼친 덕분에 2019년 3월 31일 기준으로 커버율 106%를 달성했다.
2019년 3월 31일 기준으로 QNB의 자기자본비율(Capital Adequacy Ratio, CAR)은 카타르 중앙은행과 바젤위원회의 최소 권고 규정보다 높은 18.5%를 기록했다.
2019년 1분기, QNB는 EUR 20억 규모의 3년 무담보 장기 시니어론 상품의 집단 대출을 성공적으로 마무리했다. 이는 QNB의 강한 신용 특징을 나타낸다. QNB는 또한 국제 자본 시장에서 Euro Medium Term Note (EMTN) 프로그램 하에 미화 10억 달러의 채권 발행도 성공적으로 완료했다. 이 채권은 매력적인 연간 고정이율 3.5%에 5년 만기 상품이다.
해당 채권의 발행은 세계 주요 투자자들의 높은 관심을 끌었다. 이는 중동과 아프리카 지역 최대의 금융 기관이라는 QNB 그룹의 재력과 입지에 대한 투자자들의 확신이 반영된 것이다. 더불어 이는 향후 수년 동안 QNB 그룹의 전략에 대한 투자자들의 높은 확신도 의미한다.
QNB 그룹은 30,000명의 직원을 바탕으로 2천400만 명에 달하는 고객에게 서비스를 제공하고 있으며, 1,100개가 넘는 지점과 4,400대의 ATM을 운영하고 있다.
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QNB Group Head Office, Doha, Qatar
출처: QNB Group
QNB Group: Financial Results For the Three Months Ended 31 March 2019
Doha, Qatar, April 9, 2019 /PRNewswire/ -- QNB, one of the leading banks in the Middle East, Africa and Southeast Asia (MEASEA) region, announced its results for the three months ended 31 March 2019.
For the three months ended 31 March 2019, Net Profit reached QAR3.6 billion (USD0.98 billion), up by 4% compared to previous year, despite the impact of the Turkish Lira devaluation. Total assets increased to QAR882 billion (USD242 billion), up by 6% from March 2018, the highest ever achieved by the Group.
The key driver of total assets growth was from loans and advances which grew by 5% to reach QAR623 billion (USD171 billion). This was mainly funded by customer deposits which increased by 5% to reach QAR634 billion (USD174 billion) as at 31 March 2019. The growth of the Group assets and liabilities has been partly affected by the devaluation in the Turkish Lira. Despite the devaluation impact, QNB's strong asset liability management capabilities helped QNB Group to improve its loans to deposits ratio to 98.3% as at 31 March 2019.
QNB Group's robust cost controls helped to improve the efficiency ratio (cost to income ratio) to 25.9%, from 27.8% last year, which is considered one of the best ratios among large financial institutions in the MEA region.
The ratio of non-performing loans to gross loans amounted to 1.9% as at 31 March 2019, a level considered one of the lowest amongst financial institutions in the MEA region, reflecting the high quality of the Group's loan book and the effective management of credit risk. The Group's conservative policy in regard to provisioning resulted in the coverage ratio of 106% as at 31 March 2019.
Group Capital Adequacy Ratio (CAR) as at 31 March 2019 amounted to 18.5%, higher than the regulatory minimum requirements of the Qatar Central Bank and Basel Committee.
During the first quarter of 2019, QNB successfully closed the syndication of its EUR2.0 billion three year senior unsecured term loan facility which is a testament to QNB's strong credit profile. The Group also announced the successful completion of a US$1.0 billion bond issuance under its Euro Medium Term Note (EMTN) Programme in the international capital markets, maturing in 5 years with an attractive fixed rate coupon of 3.5% per annum.
These issuances attracted strong interest around the world by key global investors, reflecting investors' confidence in QNB Group's financial strength and its position as the largest financial institution in the Middle East and Africa region. It also reflects their high confidence in QNB Group's strategy over the coming years.
QNB Group serves a customer base of 24 million supported by 30,000 staff resources operating from more than 1,100 locations and 4,400 ATMs.
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QNB Group Head Office, Doha, Qatar
Source: QNB Group
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